Sinterklaas actie 1 dec 2021

Persbericht: Speciale Sinterklaasactie voor 125 Haagse kinderen

Kiwanisclub Den Haag heeft er samen met Stichting Lotje voor gezorgd dat 125 Haagse kinderen in een achterstandssituatie een Sinterklaascadeautje hebben gekregen. Daarnaast werd er speciaal voor deze kinderen een Sinterklaasfilm-opgenomen met verhaaltjes voor de kleintjes.

“Als de kinderen niet naar de cadeautjes kunnen komen, dan komen de cadeautjes wel naar de kinderen.” Dat dacht Kiwanisclub-voorzitter Jos Grond,  toen de plannen voor een speciale Sinterklaasvoorstelling in theater Branoul niet door konden gaan. Met hulp van hulp-pieten en hulp-sinterklazen kwamen er tóch cadeautjes bij 120 Haagse kinderen en kwam er een online Sinterklaasvoorstelling van de grond. Theatermaakster Antonia van der Wijk verzorgde de speciale verhaaltjes voor de kinderen. Marcel Harte van Oupro Media maakt de opnames.

Jos Grond: “Als Kiwanis Den Haag ondersteunen wij het fantastische werk van Stichting Lotje voor Haagse kinderen in een achterstandssituatie. Sinterklaas is het belangrijkste kinderfeest van het jaar en moet voor elk kind onvergetelijk zijn, óók voor hen. Wij zijn dankbaar dat we samen met Stichting Lotje een grote groep kinderen een mooie Sinterklaasviering hebben kunnen bezorgen.”

Kiki Vikdazir, manager van Stichting Lotje, kijkt terug op een raar jaar, maar prijst de creativiteit van de Kiwanis. “Kiwanisclub Den Haag organiseerde een speciaal Sinterklaas-optreden in het theater. Toen dat wegens corona niet door kon gaan, switchte de club naar een Sinterklaas-film voor YouTube.”

Stichting Lotje organiseert normaal gesproken kleinschalige initiatieven in Den Haag om kinderen tot en met 18 jaar te ondersteunen. Het gaat hierbij om kinderen die zich in een noodsituatie bevinden. Dit jaar hielp Stichting Lotje door een groep kinderen aan te wijzen die wel wat extra’s konden gebruiken. De cadeautjes zijn terecht gekomen bij een groep kinderen van basisschool De Triangel in de Schilderswijk. Kiki: “De betrokken leraren vonden het misschien wel net zo spannend als de kinderen.”

Naast verhalenvertelster Antonia van der Wijk, theater Branoul en Oupro Media heeft ook speelgoedwinkel Top1 Toys van de Weimarstraat meegewerkt om van de Sinterklaasviering een succes te maken.

Kiwanisclub Den Haag
Kiwanisclub Den Haag is een zogenaamde serviceclub. Jos Grond: “Dat wil zeggen dat wij ons bezig houden met fondsenwerving voor goede doelen. De goede doelen van Kiwanis richten zich altijd op kinderen, meestal kinderen in de eigen stad, zoals bij deze Sinterklaasactie.” Binnen de regio Den Haag organiseert Kiwanis bijvoorbeeld uitjes met kinderen die in een instelling wonen, of van wie de ouders in de verslavingszorg zitten. “We gaan regelmatig met een clubje kinderen survivallen, naar de dierentuin of samen koken. Het gaat ons erom dat ook de kinderen die het moeilijk hebben, weer even kind kunnen zijn.” Momenteel telt Kiwanis Nederland bijna 2.050 leden in 110 clubs.

Meer informatie n.a.v. dit bericht? Mail hesterjansen33@gmail.com