Paul van Vliet inspireert Kiwanisclub Den Haag

Waar vinden cabaretier Paul van Vliet en Kiwanisclub Den Haag elkaar? Precies: in de doelstelling 'serving the children of the world'. Ter gelegenheid van de nieuwjaarsreceptie van Kiwanisclub Den Haag, hield de Haagse rasartiest op 14 januari een inspirerend verhaal in zijn eigen Theater Pepijn. Over waarom mensen zich altijd moeten blijven inzetten voor het lot van kinderen, dichtbij en ver weg.
Toen Paul van Vliet begin jaren negentig vanuit het UNICEF hoofdkantoor in Genève werd opgebeld met de vraag of hij Audrey Hepburn wilde bellen, was hij verrast. De bekende actrice vroeg Van Vliet of hij zich niet voor UNICEF zou willen inzetten. De vraag kwam precies op het goede moment: "Ik was net op die leeftijd dat ik dacht 'is that all there is'."
Na een uiterst succesvolle periode als cabaretier en het uit de grond stampen van een eigen theater, wilde Paul van Vliet zijn blik verruimen. "Van Danny Kaye heb ik geleerd hoe je kinderen aan het lachen kunt krijgen. Mijn haan-imitatie doet het in alle talen en in alle landen." Maar soms hebben kinderen het zo slecht dat hij ze niet meer aan het lachen kan krijgen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in de goudmijnen van Burkina Faso, waar kinderen in smalle ondergrondse gangen goud moeten delven. Van Vliet: "Daar zag ik oude gezichtjes, dooie ogen. Die kinderen konden niet meer lachen. Terugkomend in Nederland blijft dat me wel achtervolgen."
Toch is Paul van Vliet al vijfentwintig jaar een onvermoeibare ambassadeur voor UNICEF. Hij heeft gezien dat UNICEF direct goed werk verricht voor kinderen en hun omgeving. "Wat dat betreft kunnen wij een voorbeeld aan hem nemen", zegt Wia Snijder, President van Kiwanis Club Den Haag. "In het komend jaar gaan wij als Kiwanis weer hard aan de slag om fondsen te werven voor kinderen die het minder hebben." Haar ambitie: 'Kiwanis voor kinderen; blijvende inzet, blijvende impact'.