KIEF-Conventie in Taormina 4 en 5 juni 2010

Een relatief groot aantal leden van onze club toog al of niet met partner naar Sicilië om aldaar tijdens de Conventie van KI-EF van 4-6 juni 2010 de kandidatuur van Sjoerd voor Trustee in de International Board krachtig te ondersteunen.

Ton en Bernadette togen met auto en daarop fiets naar Genua en pakten daar de boot naar Palermo. Ton was van plan om op Sicilië te oefenen voor een wielerevenement in Zwitserland na de KI-EF-vergadering. Sjoerd en Marianne, Hans en Liesbeth, Berthe en Grace vlogen van Amsterdam naar Catania. En Machteld en Henk vlogen van Biarritz via Parijs naar Catania. Behalve Sjoerd en Marianne overnachtte het hele gezelschap in de pas gereed gekomen vakantieverblijven van Dolf en GertJan. Op deze mogelijkheid had Berthe ons gewezen, want haar vader Dolf was samen met GertJan bezig een "vakantie-oord" te ontwikkelen. Dus op donderdag 4 juni was alles gezellig en de vooruitzichten ook kwa weer waren goed.

Maar al in de nacht van donderdag op vrijdag sloeg het weer om. Donder en bliksem en de regen kwam met bakken naar beneden en ieder hield zijn hart vast voor hetgeen die vrijdagmiddag moest gaan komen, de opening van de Conventie in het oude open Griekse theater. De berichten of het daar zou doorgaan of worden verplaatst naar een conferentieruimte binnen wisselden elkaar af. Maar het laatste bericht was hoopgevend: binnen. Dus de dames kleedden zich mooi aan en niet al te warm. Maar toen het gezelschap aan kwam bij het congrescentrum werd het toch doorverwezen naar het Griekse theater. Enfin, de openingsceremonie duurde drie uur. Met optredens van de plaatselijke muziek en theatergezelschappen. Het uitzicht was overweldigend want in de verte zag iedereen het noodweer: regen en bliksem en donder, heel spectaculair! Maar op de tribunes was het na verloop van tijd wel behoorlijk fris. Velen verlieten dan ook voortijdig het theater. Na afloop van de opening toog eenieder naar hotel Diodoro waar het diner zou worden geserveerd. De Italianen hadden voor elke tafel een tafelschikking gemaakt zodat de buitenlanders goed waren verdeeld. Maar door allerlei strubbelingen met de registratie hadden die niet zo veel zin om geheel verpsreid in de zaal te zitten. Dus werden de bordjes "gereserveerd" al snel onder de tafel gewerkt en togen ook de Nederlanders gezellig bij elkaar aan tafel. Daar hadden de Italianen niet op geanticipeerd, dus verwarring alom. Enfin, het was heel gezellig en tegen middernacht toog men weer huiswaarts.

De volgende dag was er voor de partners een bezoek aan de Etna georganiseerd en de mannen moesten vergaderen. De tocht naar de Etna was koud maar wel een succes. Onderweg werd het gezelschap getrakteerd op een typisch Siciliaanse folklore, toespraken in het Italiaans, muziek, een drankje en een hapje. Maar belangrijker, het gevoel van gastvrijheid was enorm. De KI-EF-vergadering begon veel te laat. De organisatie dacht nog meer stemmen te kunnen organiseren, maar vele stemgerechtigden namen ook deel aan het bezoek aan de Etna, dus die stemmen waren verloren. Maar ja, als de administratie van de regstratie zegt dat er x mensen in de zaal zitten en ook na drie keer tellen kom je maar op y stemgerechtigden, dan heb je een klein probleempje. De vergadering zelf heeft de buitenlander weinig gestoord. Er was nauwelijks een goede vertaler aanwezig en het Italiaans is niet ieder machtig...... Maar één agendapunt verliep prima. Sjoerd werd met overweldigende meerderheid verkozen om te worden voorgedragen voor Trustee in het International Board. Hulde, hulde!! Na afloop van de vergaderingwachtten de aanwezigen de partners die deelnamen aan de Etna-excursie op om zich gereed te maken voor het Vriendschapsdiner. En gewapend met de ervaringen van de dag daarvoor togen we naar het restaurant waar ook weer de tafelbezetting was geregeld.... Dus nogmaals weer de bordjes onder de tafel gwerkt en gezellig bij elkaar gaan zitten. Ook deze dag leverde een bijzondere ervaring op.

Het gezelschap dat bij Dolf en GertJan logeerde waaierde uit. De een ging via Rome terug naar NL, de ander nam weer de boot naar Genua en weer anderen hadden aan deze Conventie een vakantieweekje toegevoegd en verbleven derhalve enige tijd langer. Daar genoten we van het uitzicht en de gastvrijheid van Dolf en GertJan.

Al met al was het een bijzondere ervaring. Van de vele foto's die gemaakt zijn is een selectie terug te vinden in het fotoboek.