20130706 Survival kinderen Jeugdformaat

Op 6 juli jongstleden heeft Kiwanisclub Den Haag voor het eerst een survivaldag georganiseerd met een aantal jongeren van de stichting Jeugdformaat.

Om half elf zijn we met een groep van veertien jongeren per touringcar vertrokken naar het nieuwe klimparcours van 2sur5. Als begeleiding waren er vijf pedagogisch medewerkers van Jeugdformaat mee en van KC Den Haag waren er als ondersteuning: Monique, Wia, Sjoerd, Ton en Wim vd S.

Na aankomst bij 2sur5 werd eerst uitgelegd hoe de heupgordels met de carabiners op de juiste manier aangedaan moesten worden en daarna was het tijd voor actie. Bij het hoogteparcours werd duidelijk dat deze activiteit een zeer goede uitdaging biedt aan jongeren van deze leeftijd (tussen 12 en 19 jaar). De eerste groep ging namelijk naar een hoogte van acht meter om daar over wiebelende balken en slappe koorden een heel parcours af te leggen. De mensen van groep twee werden omhoog getakeld om daar als door een soort katapult weggeschoten te worden, een soort schommelen voor volwassenen. Dit alles gebeurde uiteraard geheel veilig, je zit namelijk voortdurend gezekerd via twee carabiners.

Rond half een was het tijd voor een goed verzorgde lunch die we dankzij het heerlijke weer lekker buiten in het gras hebben kunnen nuttigen.

Daarna werd van activiteit gewisseld en kwam de sportieve kant van Wia naar boven. Zij had al de hele ochtend een heel leuk contact met twee meiden en een daarvan had wat extra coaching nodig om tot acht meter hoogte te komen. Wia heeft daarvoor snel een heupgordel aangetrokken om haar te begeleiden naar grote hoogte. Erg mooi om te zien hoe angsten met wat extra hulp overwonnen kunnen worden. Toen Wia weer op de grond stond had ze de smaak te pakken en heeft ze zich ook nog weg laten schieten aan de katapult.

Het was een geweldig geslaagde en gezellige dag. De jongeren en ouderen hebben veel genoten en grenzen verlegd. De sfeer in de groep was erg goed en iedereen heeft enthousiast meegedaan.

Na alle actitviteiten zijn er in de bus nog koeken en stripboeken uitgedeeld en toen was het feest weer afgelopen.

Dank aan alle Kiwanis die zijn mee geweest, aan de mensen van Jeugdformaat, de mensen van 2sur5 en de extra toeschouwers Bernadette en Annie van der Spiegel.

Een foto-impressie van deze dag is opgenomen onder Fotoboek.

Zie ook onderstaande link: