20081129 Kameleon Rolbasketball Integratietoernooi

Kiwanis Rolstoelbasketball

Integratietoernooi

Kameleon, sportvereniging voor mensen met een lichamelijke beperking, organiseert sinds oktober 2008 weer haar Rolstoel Basketball Toernooi. Een toernooi dat in het teken staat van integratie tussen mensen met en zonder lichamelijke beperking. Het eerste toernooi vond plaats op zaterdag 29 november 2008.

Na een 5-jarige stilteperiode wegens het ontbreken van de benodigde financiën heeft Kiwanis Den Haag zich voor minimaal drie jaren garant gesteld voor de organisatie.

Door validen (mensen zonder handicap) met behulp van een rolstoel de basketbalsport te laten bedrijven wordt op een effectieve manier kennis gemaakt met de positieve en de negatieve elementen, die mensen met een lichamelijke beperking tegenkomen bij het beoefenen van hun sport.

Om dit effect te versterken wordt aan ieder valide team een professional uit de gelederen van Kameleon toegevoegd.

Kiwanis heeft als primaire doelstelling ”het zowel financieel als actief ondersteunen van instellingen, die bijdragen aan het maatschappelijk welzijn van met name kinderen”.

Bij de sponsoring van dit toernooi wordt uitgegaan van het feit, dat de integratie tussen valide en mindervalide sporters losstaat van leeftijd. Integratie heeft alles te maken met wederzijds begrip en het samen beleven van plezier in de sport. Als dit tussen (bijna) volwassenen tot een succes leidt, straalt dat in de toekomst ook uit op kinderen.

Elders op de site zijn foto's van het op 29 november 2008 gehouden toernooi te vinden.

Dick Buter, Beertjan Wijthoff,

voorzitter sportvereniging Kameleon president Kiwanis Den Haag